همه ی آنچه که درباره درخت پیرو نمیدانید!
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

نام علمی:

Juniperus communis

تیره:

Cupressaceae

گیاهشناسی

گیاه‌دارویی پیرو درخت یا درختچه ای است که در نواحی معتدل یا مناطق سرد در جنگل ها یا کنار رودخانه ها به طور خودرو       می روید. پیرو گیاهی دو پایه است که گلهای نر و ماده آن جداگانه روی دو درخت قرار دارند و توسط باد گرده افشانی می شوند این درختچه از تیره سرو کوتاه همیشه سبز با گستردگی کم که در گاهی اوقات ارتفاع آن به ۱۰ متر می‌رسد.
شاخه ها متراکم خوابیده بر روی زمین با شاخه های ریشه مانند نیم خیز در گیاهان مسن ارتفاع شاخه های اصلی ممکن است به یک متر هم برسد. پوست شاخه ها به رنگ خاکستری تیره و پوست انشعابات کوچک به رنگ قرمز مایل به زرد است. برگهای آن شبیه به سوزن در دسته های سه تایی با یک ردیف روزنه های سفید رنگ و با لبه های سبز رنگ است.

گل ها کوچک و دو جنسی هستند که در فروردین ماه به صورت شاتون های منفرد در محور ساقه ظاهر می شوند گل ها معمولاً بر روی ساقه های دوساله ظاهر می شوند.
میوه سطح مانند شبیه توت تقریباً مخروطی شکل که ابتدا سبز رنگ است و سپس هنگام رسیدن به رنگ قهوه ای متمایل به سیاه در می آید سطح میوه غبارآلود براق و مومی شکل است وقتی کاملاً برسد گوشتی می شود.
میوه های رسیده کم و بیش کروی شکل به قطر تا ۱۰ میلیمتر به رنگ قهوه ای تیره یا آبی کم رنگ و مزه میوه ها شیرین و خوش خوراک با اندکی تلخی است جمع آوری میوه به این طریق است که پس از قرار دادن پارچه های بزرگ در زیر آن با تکان دادن جمع‌آوری می‌کنند. گیاهان از سال دوم رویش میوه تولید می‌کنند زمان مناسب برای برداشت میوه بین شهریور تا آبان است. این درخت بومی اروپا و انتشار عمومی این گونه شامل آمریکا کانادا ترکیه و قفقاز و ایران است در ایران در مناطق مختلف شمال ایران و در استان های گرگان مازندران گیلان ارسباران و غیره می روید.

در ایران دو گونه از این گیاه وجود دارد و در ارتفاعات البرز و آذربایجان دیده می شود،گونه j . c subsp .communis در ارتفاعات گرگان ،دره تالار در ارتفاعات گدوک و هزار جریب ،و گونهj.c subsp nana در ارتفاعات دره هراز دره تالار بین گدوک و ورسک.

خواص دارویی و کاربرد

سرو کوهی معمولی یا پیرو، قرن ها به علت داشتن خواص ضدعفونی کننده و مدر استفاده شده است و اغلب در بیمارستان ها و سایر مکان های آلوده از طریق سوزاندن آن محل را ضد عفونی می کردند.این روزها بیشتر مردم به یک مصرف عمده سرو کوهی که چاشنی جین است، آشنایی دارند. از میوه توت مانند آن نیز در آشپزی برای چاشنی غذا استفاده می شود. روغن پیرو از میوه توت مانند آبی تیره رنگ درخت مخروطیان که در باغ های ما به صورت اهلی یافت می شود استخراج می شود. این روغن به وسیله بخار و از میوه توت مانند دوسـاله آن بیشتـر در اروپا، آلمان، فرانسه و ایتالیا تولید می شود.روغن پیرو تقریباً بی رنگ و با رایحه ای تازه است. روغن های دیگری از برگ های سوزنی و چوب آن تولید می شود ولی برای استفاده در رایحه درمانی مناسب نیست.میوه ی پیرو مدر، ضدعفونی کننده بسیار عالی و قابض است و برای بعضی اختلالات از جمله خماری، ناراحتی های پوستی، آرتروز، حبس آب در بدن، اشکالات قاعدگی و فشار عصبی مفید می باشد. از لحاظ ذهنی مغز را سم زدایی کرده و خستگی را برطرف می سازد، به ویژه هنگامی که شخص تحت فشار بوده است.

برای خواندن ادامه مطلب همه ی آنچه که درباره درخت پیرو نمیدانید!کلیک کنید.





:: موضوعات مرتبط: گیاهان دارویی( سایت ژینکو) , ,
:: برچسب‌ها: درخت پیرو، کشت درخت پیرو، خواص درخت پیرو ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : پنج شنبه 31 تير 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی